Blog

Angielski dla najmłodszych

11 sierpnia, 2014

Dlaczego język angielski dla dzieci w wieku 2 – 6 lat?

  • dzieci nie traktują nauki języka jako szczególną aktywność intelektualną, więc reagują spontanicznie na to, co dzieje się na zajęciach; nie poddają procesu uczenia zbędnym analizom, nie stawiają sztucznych barier w komunikacji, nie oceniają siebie jako uczącego się
  • małe dziecko jest w stanie opanować w dużym stopniu dwie spośród czterech umiejętności językowych: słuchanie i mówienie (pozostałe to czytanie i pisanie)
  • nauka w tym wieku oparta jest na ciekawości i wewnętrznej motywacji, dlatego jest najbardziej skuteczna
  • dzieci nie postrzegają sytuacji edukacyjnej jako zagrażającej, zawstydzającej, mogącej zakończyć się porażką – dlatego chętnie podchodzą do aktywności proponowanych przez lektora
  • dzięki zajęciom w tak młodym wieku, dziecko buduje swoją pewność jako użytkownika języka obcego
  • kiedy dziecko jako przedszkolak lub uczeń ma kontakt z językiem angielskim już posiada pozytywne skojarzenie nauki z interesującymi, dającymi radość czynnościami; to niweluje zniechęcenie i lęk przed lekcjami…
  • coś, co towarzyszy dziecku od najmłodszych lat kodowane jest w umyśle jako naturalne; dlatego w przyszłości nauka i korzystanie z języka nie jest sytuacją wymuszoną, sztuczną, dziwną; jest tym, co bliskie, znane, oswojone
  • zajęcia językowe są doskonałą okazją do budowania w dziecku postawy zaangażowania i dają okazję do kolekcjonowania rozwojowych sukcesów! Przez to wprost wpływają na samoocenę dziecka; w miejsce wątpliwości „czy dam radę?” pojawia się zapewnienie „oczywiście, że umiem!”
  • wyobraźmy sobie sytuację, w której dziecko kilkuletnie wchodzi na zajęcia, na których lektor mówi wyłącznie w języku angielskim; jest to sytuacja potencjalnie stresogenna, ponieważ dziecko nie może komunikować się w sposób, do którego jest przyzwyczajone; jeśli zaś to dziecko posiada wcześniejsze doświadczenia w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej z osobami mówiącymi w obcym języku, to na pewno doskonale poradzi sobie w grupach i na lekcjach indywidualnych
  • małe dziecko w sposób naturalny znosi barierę komunikacyjną między sobą a lektorem i ta umiejętność daje mu poczucie sprawstwa i kontroli sytuacji na przyszłość
  • dzieci najmłodsze są na zajęciach wraz z rodzicami; to siła napędowa ich edukacji, z której później trudno korzystać (bo przedszkolak jest już na zajęciach sam); osoby najważniejsza dla dziecka wspierają je, widzą jego postępy, razem z nim bawią się językiem, pokazują, że sytuacja nauki języka jest radosna i bezpieczna – takie warunki to wymarzony start do każdej nowej kompetencji

 

Informacje ważne w kontekście formy zajęć:

  • nauka oparta powinna głównie na słuchaniu i mówieniu
  • włączanie dziecka w gry i zabawy językowe, bajki, piosenki i wiersze uzupełniane licznymi gestami i mimiką
  • dzieci muszą mieć okazję do ruchu podczas nauki, pozwalającego na wykorzystanie ich naturalnej energii
  • forma zajęć sprzyja także rozwijaniu kompetencji pozajęzykowych: koncentracji uwagi, doprowadzania zadania do końca, małej i dużej motoryki
  • zajęcia dają okazję oswojenia się z melodią języka, intuicyjnego rozpoznawania części mowy (czy to słowo to bardziej nazwa czynności czy nazwa jakiegoś przedmiotu)
  • rozwijanie kompetencji społecznych poprzez pracę w grupie rówieśników; dzieci połączone wspólnym celem i ciekawą sytuacją zdobywają doświadczenie: być razem, robić razem jest efektywniej i radośniej!

 

Najważniejsze:

Nie należy dzieci zmuszać, może to bowiem jedynie wystraszyć malucha. Nie wszystkie dzieci w swobodny sposób od razu zaczynają w języku obcym mówić czy śpiewać, nie zawsze zajęcia językowe będą natychmiast dla nich przyjemnością. Każde dziecko jest indywidualną osobą, ma prawo do lęków i stresów, czy nieśmiałości. Jednakże zajęcia językowe są doskonałą okazją do przełamywania tego typu barier, do budowania pewności siebie czy niwelowania strachu przed nowością. Musi się to odbywać w sposób stopniowy, pozwalający dziecku na własne dokonania, nie wymuszone przez środowisko zewnętrzne. Dzieci muszą czuć się na zajęciach bezpiecznie, tak, by kojarzyły się one z dobrą zabawą i okazją do konstruktywnego działania!