Dlaczego język angielski dla dzieci w wieku 2 – 6 lat?
- dzieci nie traktują nauki języka jako szczególną aktywność intelektualną, więc reagują spontanicznie na to, co dzieje się na zajęciach; nie poddają procesu uczenia zbędnym analizom, nie stawiają sztucznych barier w komunikacji, nie oceniają siebie jako uczącego się
- małe dziecko jest w stanie opanować w dużym stopniu dwie spośród czterech umiejętności językowych: słuchanie i mówienie (pozostałe to czytanie i pisanie)
- nauka w tym wieku oparta jest na ciekawości i wewnętrznej motywacji, dlatego jest najbardziej skuteczna
- dzieci nie postrzegają sytuacji edukacyjnej jako zagrażającej, zawstydzającej, mogącej zakończyć się porażką – dlatego chętnie podchodzą do aktywności proponowanych przez lektora
- dzięki zajęciom w tak młodym wieku, dziecko buduje swoją pewność jako użytkownika języka obcego
- kiedy dziecko jako przedszkolak lub uczeń ma kontakt z językiem angielskim już posiada pozytywne skojarzenie nauki z interesującymi, dającymi radość czynnościami; to niweluje zniechęcenie i lęk przed lekcjami…
- coś, co towarzyszy dziecku od najmłodszych lat kodowane jest w umyśle jako naturalne; dlatego w przyszłości nauka i korzystanie z języka nie jest sytuacją wymuszoną, sztuczną, dziwną; jest tym, co bliskie, znane, oswojone
- zajęcia językowe są doskonałą okazją do budowania w dziecku postawy zaangażowania i dają okazję do kolekcjonowania rozwojowych sukcesów! Przez to wprost wpływają na samoocenę dziecka; w miejsce wątpliwości „czy dam radę?” pojawia się zapewnienie „oczywiście, że umiem!”
- wyobraźmy sobie sytuację, w której dziecko kilkuletnie wchodzi na zajęcia, na których lektor mówi wyłącznie w języku angielskim; jest to sytuacja potencjalnie stresogenna, ponieważ dziecko nie może komunikować się w sposób, do którego jest przyzwyczajone; jeśli zaś to dziecko posiada wcześniejsze doświadczenia w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej z osobami mówiącymi w obcym języku, to na pewno doskonale poradzi sobie w grupach i na lekcjach indywidualnych
- małe dziecko w sposób naturalny znosi barierę komunikacyjną między sobą a lektorem i ta umiejętność daje mu poczucie sprawstwa i kontroli sytuacji na przyszłość
- dzieci najmłodsze są na zajęciach wraz z rodzicami; to siła napędowa ich edukacji, z której później trudno korzystać (bo przedszkolak jest już na zajęciach sam); osoby najważniejsza dla dziecka wspierają je, widzą jego postępy, razem z nim bawią się językiem, pokazują, że sytuacja nauki języka jest radosna i bezpieczna – takie warunki to wymarzony start do każdej nowej kompetencji
Informacje ważne w kontekście formy zajęć:
- nauka oparta powinna głównie na słuchaniu i mówieniu
- włączanie dziecka w gry i zabawy językowe, bajki, piosenki i wiersze uzupełniane licznymi gestami i mimiką
- dzieci muszą mieć okazję do ruchu podczas nauki, pozwalającego na wykorzystanie ich naturalnej energii
- forma zajęć sprzyja także rozwijaniu kompetencji pozajęzykowych: koncentracji uwagi, doprowadzania zadania do końca, małej i dużej motoryki
- zajęcia dają okazję oswojenia się z melodią języka, intuicyjnego rozpoznawania części mowy (czy to słowo to bardziej nazwa czynności czy nazwa jakiegoś przedmiotu)
- rozwijanie kompetencji społecznych poprzez pracę w grupie rówieśników; dzieci połączone wspólnym celem i ciekawą sytuacją zdobywają doświadczenie: być razem, robić razem jest efektywniej i radośniej!
Najważniejsze:
Nie należy dzieci zmuszać, może to bowiem jedynie wystraszyć malucha. Nie wszystkie dzieci w swobodny sposób od razu zaczynają w języku obcym mówić czy śpiewać, nie zawsze zajęcia językowe będą natychmiast dla nich przyjemnością. Każde dziecko jest indywidualną osobą, ma prawo do lęków i stresów, czy nieśmiałości. Jednakże zajęcia językowe są doskonałą okazją do przełamywania tego typu barier, do budowania pewności siebie czy niwelowania strachu przed nowością. Musi się to odbywać w sposób stopniowy, pozwalający dziecku na własne dokonania, nie wymuszone przez środowisko zewnętrzne. Dzieci muszą czuć się na zajęciach bezpiecznie, tak, by kojarzyły się one z dobrą zabawą i okazją do konstruktywnego działania!